Weg met de wegwerpcultuur!

Printers die er na een bepaald aantal printjes mee stoppen en overbodige nieuwe versies van hippe gsm's: het zijn voorbeelden van geplande veroudering - producten die zijn ontworpen om niet meer te voldoen binnen twee of drie jaar na de aankoop. Veel mensen pikken het antwoord 'Repareren is duurder dan nieuw kopen' niet meer en bezoeken het Repair Café.

Producenten doen hun best om producten zo snel mogelijk te laten verouderen, zodat er vooral veel nieuw gekocht wordt. Denk aan slim gemarkete nieuwe modellen van elektronica die de voorgaande achterhaald en lelijk moeten doen lijken. Het werkt: de wachtlijsten voor een nieuw model iPhone groeien elke keer weer. En de hele mode-industrie bestaat bij gratie van veroudering.

Fatal Error

Mode-onderhevige veroudering kun je negeren, maar ook daar is iets op gevonden. Opvallend veel producten stoppen met werken kort na het verstrijken van hun garantieperiode. Dit is een bedrijfsstrategie die Geplande Veroudering heet. 

Deze producten hebben een ingebouwd defect om na verloop van tijd onbruikbaar te worden, zoals printers die na een bepaalde aantal printjes een 'fatal error' aangeven. Het vervangen van deze producten betekent winst voor de producent, maar ook verspilling van energie en middelen, meer afval en meer vervuiling. 

50% toename in verbruik van natuurlijke hulpbronnen

Het verbruik van natuurlijke hulpbronnen is in Europa met ongeveer 50% gestegen in de laatste 30 jaar. We consumeren 43 kg middelen per persoon per dag, in vergelijking tot 10 kg per persoon in Afrika. 

Daarnaast worden producten voor persoonlijke consumptie in toenemende mate op krediet gekocht, wat tot schulden leidt. Wegwerpen betekent meer lokale afvalverwerking en -verbranding, maar vaak ook de export van afval naar ontwikkelingslanden die minder strenge regels hebben. 

Weggooien? Mooi niet!

Bedrijven weigeren producten terug te nemen of te repareren. Ook worden er maar weinig producten standaard geleverd met een complete reparatie- en onderhoudshandleiding, of ze worden dichtgelijmd of gesoldeerd, wat zelf repareren vaak onmogelijk maakt.

Consumenten die daar genoeg van hebben, organiseren zich in Repair Cafés. Bij het Repair Café kun je terecht met elektrische apparaten, kleding, meubels, serviesgoed, gebruiksvoorwerpen, fietsen en speelgoed. Samen met deskundige vrijwilligers gaan bezoekers aan de slag om voorwerpen te herstellen. 

"Het Repair Café is van iedereen"

Het Repair Café is vooral ook een sociaal gebeuren: in plaats van je product naar een reparateur te brengen en voor de reparatie te betalen, ontmoet je in een café-setting vrijwilligers die je laten zien hoe je in het vervolg zelf een reparatie kunt uitvoeren. Doel van de Repair Cafés is niet alleen het afdanken van producten tegen te gaan, maar vooral ook om een ontmoetingsplek in de buurt te zijn.