Wat er van te denken dat Paus Fransiscus topic nummer 1 is op facebook?

Aan het einde van het jaar worden tal van rankings gemaakt. Zo blijkt dat op facebook Paus Franciscus ver weg de meest besproken persoon te zijn. Gebruikers van het sociale netwerk noemden de nieuwe leider van de Rooms-Katholieke Kerk vaker in hun berichten dan alle andere personen én gebeurtenissen. Een bewijs dus dat de Kerk zeker niet dood is. En als je de context bekijkt waarin hij ter sprake komt dan is dit in het overgrote deel van de gevallen in een positieve context.

Marketingmatig is dit dus wel belangrijk. Men moet over je spreken, zo ben je pas iemand, en als dit dan ook nog eens positief is dan is dit aardig meegenomen. Maar wat voor marketing geldt geldt dit ook voor het geloof? Moeten we ons in de spotlight werken om onze boodschap te slijten? Gisteren zag ik een reportage op TV over Pater Pio en hoe hier rond heel wat te doen is. Zo is er een televisiestation dat voortdurend conferenties, documentaires, vieringen… uitzendt. Een pater Fransiscaan zij zonder blikken of blozen voor de camera dat hij dit helemaal niet in strijd vond met zijn geloof. Men moest alle middelen gebruiken om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

De stelligheid van de man deed me even schrikken. Niet dat ik vind dat dit niet kan. Maar men moet toch opletten dat “the medium” niet “the message” wordt. Het gaat er niet om je in de schijnwerpers te werken. Het gaat er om de blijde boodschap te brengen bij de mensen zodat ze het “echte” leven kunnen ontdekken. En dat wil dus ook zeggen dat men vooral moet gaan naar mensen die geen leven hebben en dat men ook de daad bij het woord moet voegen. Zo deed Jezus het ook. Geen gebakken lucht, maar woorden en daden, telkens weer. Hij sprak tot een zieke over Gods liefde en liet hem die voelen door hem aan te raken…Hij sprak in de bergrede over het echte leven in broederlijkheid en deelde overvloedig brood uit naar ieders behoeft, meer nog, totdat niemand meer honger had.

Als je geloof voor jou iets betekent zal dit zichtbaar zijn in heel je leven in heel je manier van spreken en zijn. Of dit nu op school is of op facebook het zou te voelen moeten zijn. Zo wordt spreken over je geloof niet gekunsteld maar blijft het realistisch en authentiek.