Vegetarische hype

 

 

Enkele dagen geleden lanceerde Broederlijk delen zijn campagne voor de Veertigdagentijd. Eén van de items waarover het ging was eetgedrag. Ze riepen op om af en toe ook eens vegetarisch te eten. Minimum 2 dagen per week moet voor hen kunnen. Ook dagen zonder vlees wordt weer op gang getrokken. Vorig jaar was een studente met die initiatief begonnen. Al snel volgden velen haar voorbeeld. Dat onze maatschappij een fixatie heeft met eten is wel duidelijk. Je moet maar eens de TV opzetten en de kookprogramma’s vliegen je om de oren. Termen als heerlijk, puur, authentiek… slingeren in het rond. Genotscultuur ten top zowel voor oog als mond.

Zit o.a. Broederlijk delen nu in het zelfde straatje als die kookprogramma’s? Ik denk het niet. Want steevast hoor je een maatschappij en ethisch betrokken ondertoon. Men heeft het over eerlijke handel, milieubelasting, gezondheid…

De 40-dagentijd als tijd van versobering en vasten is dus nog zo gek nog niet. Laten we even kijken naar enkele getuigenis.

 

Jolien Lammens (22) is vegetariër van in haar middelbare schooltijd. “We leerden er over de vastentijd voor Pasen en ik vond het een leuke uitdaging om veertig dagen geen vlees te eten. Mijn mama was daar niet zo voor te vinden, maar als koppige tiener zette ik door. Ik vond het eigenlijk helemaal geen moeite om vlees te vervangen. Zo ben ik na die veertig dagen vegetariër gebleven. Vooral omdat het goed is voor je gezondheid. Iedereen eet tegenwoordig te veel vlees. Daarnaast vind ik het ook belangrijk voor het milieu. Door vegetarisch te eten, verminder ik mijn ecologische voetafdruk.”